SUPlabs is de kraamkamer van innovatieve SUPERP-diensten en producten en wordt gevoed door de markt-, klant- en technologische ontwikkelingen. Om onze klanten sneller en beter te kunnen bedienen met slimme innovatieve SAP-oplossingen ontwikkelt SUPERP haar eigen SAP-diensten en producten via SUPlabs. Onze klanten worden actief betrokken bij de dienst– en productontwikkeling en profiteren daarmee optimaal van SUPlabs. Tegelijkertijd hebben onze consultants met SUPlabs de mogelijkheid om continu SAP-innovaties bij te houden en te vertalen naar SAP-oplossingen.

 

Uitnodiging tot co-innovatie

 

Het platform SUPlabs bestaat dit jaar 7 jaar. In 2016 zijn we in bescheiden vorm gestart met co-innovatie binnen SUPlabs. In 2017 lanceren wij SUPlabs 2.0! De belangrijkste verandering ten opzichte van 1.0 is dat SUPlabs vanaf 2017 een innovatieplatform wordt waar wij zoveel mogelijk ontwikkelingen samen met klanten oppakken. Voorheen was SUPlabs hoofdzakelijk een intern innovatieplatform (om SAP-ontwikkelingen te vertalen naar de opbouw van kennis binnen onze consultancydiensten). 

 

Jaarlijks wordt er een aantal tracks (projecten) opgezet waar wij ons innovatiebudget in investeren. Door hierbij gebruik te maken van concrete klant- en usecases wordt de interne kennisopbouw concreet toepasbaar en daarmee een stuk relevanter. Klanten kunnen vanaf 2017 nog meer meeprofiteren van het innovatiebudget dat wij beschikbaar hebben en eveneens kennis opdoen door deel te nemen in een of meerdere tracks. In onze ogen een absolute win-winsituatie.

 

Innovatie kenmerkt zich vandaag de dag door de mogelijkheid om in een vroegtijdig stadium te beginnen met het ‘ervaren’ van de mogelijkheden. Op basis hiervan zijn vooronderzoeken, businesscases, pilots en Proof of Concepts binnen handbereik. Dus mocht je zelf geen of een beperkt innovatiebudget hebben om SAP HANA, SAP Fiori, SAP IDM of andere SAP-innovaties op te pakken, neem dan contact op met SUPERP om te kijken welke mogelijkheden wij bieden om te co-innoveren.  

 

Voor 2017 zijn er nog enkele ‘klanten-seats’ beschikbaar binnen onze SUPlabs tracks.

Huidige projecten


X

SAP IDM

SAP Identity Management of SAP IdM biedt een hedendaagse oplossing voor het geautomatiseerd en gecentraliseerd beheren van gebruikerstoegang, zowel voor SAP- als voor non-SAP-systemen. Met de groei en het gebruik van het aantal systemen en applicaties binnen organisaties, neemt de complexiteit van de gehele IT-infrastructuur toe. Gelijktijdig worden er steeds hogere eisen gesteld aan de te nemen maatregelen ter beheersing van compliance en overige risico's, dat wil zeggen het conformeren aan (privacy) wet- en regelgeving, nieuwe beveiligingsstandaarden en bijvoorbeeld functieafhankelijke data en systeemtoegang. In welke mate ben je als organisatie 'in control'?

 

Anticiperend op een groeide vraag naar kennis van adequate security- en compliance-oplossingen is er een SUPlabs IdM gestart, waarbij er een volledig werkend SAP IdM systeem wordt geïnstalleerd en geconfigureerd op het SUPERP eigen applicatielandschap. Naast datakoppelingen met verschillende bron- en doelsystemen is er voor de extra uitdaging ook een upgrade in de planning opgenomen. Tot slot, om recht te doen aan het integrale karakter van SAP IdM zijn er consultants aangesloten met een verscheidenheid aan specialismen, zodat kennis niet alleen breed gedragen wordt, maar het project tevens kan profiteren van inbreng vanuit verschillende expertise gebieden.

SAP HANA

Binnen het SUPlabs track SAP HANA, zijn gedreven consultants bezig om relevante diensten te ontwikkelen waar onze klanten écht iets aan hebben. Dat SAP HANA al een tijdje bestaat weet iedereen, dat het samen met SAP Fiori de toekomst van SAP is, weten inmiddels ook velen. Echter, wat kan SAP HANA voor onze klanten betekenen? En wanneer? Hoe kom je dan van je huidige landschap naar een SAP HANA gedreven landschap waar je de voordelen ook écht gaat benutten? SUPERP wil hierin op verschillende focusgebieden relevante diensten leveren aan haar klanten. Niet alleen op het gebied van ontwikkeling, maar ook op het gebied van advisering, transitie, testen etc. We staren ons dus niet blind op de techniek, maar blijven de techniek als de 'enabler' zien voor de klantorganisatie. De juiste architectuur, de juiste implementatie, de juiste testtrajecten, de juiste consolidatie en beheer. Allemaal aspecten die bij dit soort ingrijpende veranderingen van SAP komen kijken.

 

 

Het track zal zich niet louter focussen op SAP HANA, maar ook de integratie gaan opzoeken met het andere SUPlabs track voor SAPUI5 en Fiori. Waarin op basis van frontend development en integratie met de backend, de échte gebruiksvriendelijke user-interface van SAP ontstaat.

SAPUI5

Initieel doel van het SUPlab 'SAPUI5' was de kennisopbouw van SAPUI5 en het Fiori-designconcept bij de ruim 20 SUPERP developers. Dit doel is in 2014 middels de ontwikkelingen van diverse SAP UI5 apps voor klantcases en ter ondersteuning van interne processen (o.a. declaraties, urenverantwoording, facturabiliteit, inplannen trainingen) gerealiseerd.

 

Inmiddels is dit SUPlab in 2015 een nieuwe fase ingegaan, door de inhouse ontwikkeling van de Lizapp. Deze oplossing is ontwikkeld om eindgebruikers, gebruikmakende van bestaande kennis van SAP en bedrijfsprocessen, in staat te stellen om zelf hun productiviteit apps te maken. Deze oplossing is volledig gebaseerd op het Fiori-concept van SAP en maakt het implementeren, gebruiken en beheren van mobiele applicaties pas écht simpel.

 

Als erkenning voor het baanbrekende karakter van de Lizapp voor SAP gebruikende organisaties hebben wij recent een innovatiebijdrage van het ministerie van Economische Zaken ontvangen.

 

Nu de Lizapp een volwaardige klantoplossing is, worden in het huidige SUPlab 'SAPUI5' de ontwikkelingen in de markt en wensen vanuit de klant direct vertaald en opgenomen in nieuwe releases van deze oplossing. Lees hier meer over de Lizapp.

Top